Der Pianist, Improvisator und Komponist ELI WALLACE lebt in Brooklyn, NYC. Er leitet eigenen Projekte und Co-Produktionen mit gleichgesinnten Künstlern, mit Vorliebe für freie Improvisation, gerne mit aufwändigen Klavierpräparationen, die laut John Lewis (The Guardian):„...die Grenzen des präparierten Klaviers verschieben“. Seine Kompositionen nutzen Notationsstrategien, um die Art und Weise der Klangerzeugung sowie des Interagierens im Ensemble zu erweitern. Im letzten Jahrzehnt wirkte er auf Dutzenden von Alben mit und trat an Veranstaltungsorten wie The Stone in New York NYC, Roulette in Brooklyn NYC und dem Experimental Sound Studio, Chicago, IL, dem Mizzou International Composers Festival, Columbia, MI, oder auf Höhle 12, Genf, Schweiz.
Pianist, improviser and composer ELI WALLACE lives in Brooklyn, NYC. He leads his own projects and co-productions with like-minded artists, with a preference for free improvisation, and enjoys elaborate piano preparations, which, according to John Lewis (The Guardian) :“...push the boundaries of the prepared piano”. His compositions use notation strategies to expand the way sound is produced and how ensembles interact. Over the last decade he has appeared on dozens of albums and performed at venues such as The Stone in New York NYC, Roulette in Brooklyn NYC and Experimental Sound Studio, Chicago, IL, Mizzou International Composers Festival, Columbia, MI, and
Cave 12 , Geneva, Switzerland. https://eliwallacemusic.com
Die Stücke entstanden aus Experimenten mit spezifischen Klavierpräparationen, die Inhalt definierten und Morphologie generierten. Diese improvisierten Kompositionen sind ein Rahmen für Spontaneität. Die Zwischenspiele sind zusammenhängend aus einem viel längeren Werk zusammengesetzt und bilden einen Kontrast zur intensiven Intimität der Stücke, indem sie den Zuhörer für ein paar Minuten entführen, bevor sie ihn wieder in die Intensität des nächsten Stücks versetzen. Seine Musik ist ein kompromisslos persönliches Manifest, das seine lebenslange Liebe zum Instrument zum Ausdruck bringt. Für jedes Konzert wird Wallace eine ausgedehnte, ununterbrochene Improvisation spielen und dabei die gleichen Konzepte in Bezug auf Klang- und Formansatz verwenden, die bei der Vorbereitung und Konstruktion seines Solo- Albums verwendet wurden. Die in diesem Konzert präsentierte Musik wird jedoch vom Anfang bis zum Ende einer spontanen improvisatorischen Laune folgen. Eli Wallace
Eli Wallace’s first studio solo piano album - pieces & interludes - is a collection of four pieces (compositions) and three interludes in juxtaposition with each other. The pieces materialized from intentional experimentation with specific piano preparations that came to define the content and generate the morphology. However, the entire album is improvised; there’s no score. These compositions are a framework for spontaneity.
The interludes are spliced contiguously from a much longer work and provide contrast to the intense intimacy of the pieces, taking the listener out for a few minutes before dropping them back into the intensity of the next piece. The music directs the listener into the piano, inviting them to share not only the cochlear experience but also the kinesthetic experience of the performer. Therefore, this work is an intimate expression of Wallace’s relationship to the piano, an uncompromisingly personal manifesto that encapsulates his lifelong love of the instrument.
For this concert, Wallace will play one extended uninterrupted improvisation utilizing the same concepts in terms of approach to sound and form employed in the preparation and construction of the album. However, the music presented in this concert will transpire according to visceral improvisational whim from beginning to end.